Generation C ställer högre krav på e-handel!

Den unga uppkopplade generationen, även kallad Generation C, förväntar sig betydligt mer utvecklad teknik när de shoppar.  Fram till 2020 ställer det höga krav på dagens e-handlare att svara upp mot detta.

Experter menar att vi kommer se drastiska förändringar i köpprocessen. Det tvingar e-handlare att vara öppna för innovation och villiga att utveckla sina verktyg.

Rapporter visar tydligt vad framtidens e-handel kräver!

Rapporten ‘Beyond Digital, What’s next for businesses in 2020’ tillfrågade 1000 konsumenter vad de förväntar sig idag och år 2020, vad gäller arbete, hur de handlar och lever.  Rapporten visar tydligt att uppkopplade konsumenter redan idag förväntar sig en tydlig och problemfri köpupplevelse online. Svarar butiken inte upp till deras förväntningar diskuterar de gärna detta via sociala medier.  

Stora förändringar i köpprocessen 

Generation C är konsumenter som använder smartphones (83%), bärbara datorer (78%) samt surfplattor (65%) för  att komma ut på internet. 77% skulle omedelbart lämna en sida om webbsidan tar långt tid att ladda. Ännu fler (89%)  skulle diskutera negativa upplevelser på sociala medier, lika många skulle lämna en negativ recension på nätet. Dock skulle nästa alla (96%) dela med sig om erfarenheterna å andra sidan var positiva. 

De närmsta fem åren kommer vi se omvälvande förändringar i köpprocessen. Ny teknik förändrar marknadsföring, försäljning och leverans. E-handlare måste vara öppna för förändring och villiga att helt ompröva sin inställning säger Vikram Setia på Infomentum som ligger bakom rapporten.

Dessa ständigt uppkopplade konsumenter menar att den viktigaste aspekten vid onlineshopping är enkel navigering, därefter kommer hastighet och laddningstider. På tredje plats enkla och effektiva sök- filtreringsfunktioner.

Nya tider, nya krav 

I en inte alltför avlägsen framtid förväntas kontaktlösa betalmetoder vara den vanligaste formen av betalning.  En av fem konsumenter menar att digitala betalmetoder så som Bitcoin också kommer tillhöra normen. Cirka 16%  förväntar sig att 3D-tryckta produktnedladdningar ska vara verklighet inom en femårsperiod. 15% vill använda realtidsapplikationer  (Augmented Reality/AR) för att kunna klämma och känna på produkter innan de köper. Föga 14% uppgav att de skulle vilja se drönarleveranser inom 4 år. Även om denna nya teknik kan verka skrämmande för många företag måste detaljhandlare vara beredda att tänka på hur nya verktyg kan komma att påverka deras verksamhet på en långsiktig strategisk nivå. De som inte hoppar på det digitala tåget har redan halkat efter och det är svårt att ta igen detta, säger Vikram Setia.

Besök oss gärna i natursköna Motala, vårt kontor hittar du ett stenkast från hamnen - 58°53`50.2"N, 15°04`01.1"E

Bispmotalagatan 1, 591 35 Motala
Telefon: 0141-20 25 4
0
E-post » info@sitesmart.se

Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala av MediaVault International AB.

Copyright © 2017 SiteSmart