Kundupplevelse är viktigt för konvertering

Kundupplevelse är viktigt för ökad konvertering inom E-Handel och kan tyckas ett luddigt begrepp. Det är egentligen frågan om att lära känna dina kunder och bemöta dem på ett “sätt som passar dem”.

När man talar om kundupplevelse i en E-Handel är det lätt att tänka på design och utformning, men det är så mycket mer. Visst är det visuellt tilltalande och viktigt som trovärdigt ansikte och skyltfönster utåt, men hur ser resan ut till produkten? Hur är bemötandet och servicen? Vart får jag kringinformation, tips, förslag och inspiration? Allt detta och hela vägen till smidig leverans, paketering och retur är möjligheter du har att förbättra din kundupplevelse.

Har du funderat över vad ni kan göra för att mer aktivt ta del i att förbättra kundupplevelsen och vad det skulle innebära för just den kundgruppen ni har?

Driva trafik till din e-butik

Som ett exempel säger vi att jag säljer matrelaterade produkter och skall gå ut med en kampanj för att locka nya kunder. Vi kallar kampanjen “Hälsa för Nötter” och som namnet antyder så vill vi sälja nötter med hälsosamma näringsämnen till entusiaster av nyttig mat. Jag har redan produkten på lager, men innan jag annonserar bör vi överväga kundupplevelsen när dom besöker min E-Handel.

Fånga besökaren/skapa intresse

Vart kommer kunden när man klickar på annonsen? De har ju ingen övrig koppling till oss annat än produkten de blev intresserade av. Därför skapar jag en landningssida för just “Hälsa för Nötter” där vi först kan säga “Välkommen till oss, vi är riktiga nötter på hälsa och kost” och produkten tydligt får sitt utrymme. Här har vi en gyllene chans både att visa att vi förstår vår kundgrupp som att på ett snyggt sätt inbjuda till merköp med relaterade produkter. Jag länkar till en intern publicerad artikel jag skrivit om “Hälso Nötens” ursprung, innehåll och bevisade positiva effekter med källhänvisning. Gör kundupplevelsen samt intrycket seriöst och kunnigt vilket tilltalar en hälsomedveten kundgrupp med intresse för exotiska varor.

Konvertera besökare till kund

Vi följer upp detta med artiklar som handlar om recept och smoothies man kan använda “hälso nöten” i med länkar till relaterade produkter i vår E-Handel. Visar att vi vill hjälpa kunden hitta rätt och underlätta ett informerat köpbeslut. Vi knyter ihop säcken med ett erbjudande på att köpa alla ingredienserna du behöver till ett rabatterat pris. Väl i kassan är det viktigt att skala bort alla potentiella störelsemoment. Inget som distraherar kunden från att helt enkelt bekräfta att rätt saker är med och genomföra sitt köp med bra, pålitliga betalsätt.

Kundupplevelsen inom E-Handel påverkas såklart mycket av den enda fysiska kontakt jag får med kunden.

Jag skickar med en printad receptsamling med varje köp som knyter an till resten av vårt sortiment såväl som “Hälso Nöten”. När jag kommer över stora billiga partier varor skickar jag även med en liten gåva i form av smakprov med ett “Tack för köpet, ingen uppskattar nötter som oss!” kort.

Vi har nu byggt en kundupplevelse där vi med omtanke och kunskap följt kunden från första kontakt till leverans. Vi skapar kundupplevelsen utifrån den kundgrupp vi vänder oss till genom att visa vårt engagemang för deras intresse. Vi säljer inte längre bara en produkt, utan en relation både till oss och ett ämne. Kundupplevelsen blir i slutändan upplevelsen av att bli bemött som en person, utifrån ett gemensamt intresse.

Önskar du fler nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med information om oss, vår e-handelsplattform och fantastiska publiceringsverktyg.

Besök oss gärna i natursköna Motala, vårt kontor hittar du ett stenkast från hamnen - 58°53`50.2"N, 15°04`01.1"E

Bispmotalagatan 1, 591 35 Motala
Telefon: 0141-20 25 4
0
E-post » info@sitesmart.se

Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala av MediaVault International AB.

Copyright © 2017 SiteSmart