Mobilanpassa din responsiva webbplats, på riktigt!

Responsiv webdesign stod högt på företagens ”att göra”-lista redan 2014. Enligt trendrapporter från 2014 fanns planer att var fjärde Svensk webbplats skulle byggas om till responsiv. Det målet har inte nåtts ännu vid årsskiftet 2015/16. 

Låt oss se tillbaka för en kort stund,

Termen responsiv design kom redan 2010 när en känd webdesigner och föreläsare skrev ett blogginlägg om webbtekniker för olika enheter – flytande layout, flexibla bilder och ”mediafrågor”. Ett bra sätt att anpassa innehåll och layout efter vilken skärmstorlek som besöken kommer ifrån. Men det fanns redan från start en omognad i sättet att se på responsiv design eller responsiv webb – det är först och främst en teknik – inte ett mål i sig. Under ett antal år var det dessutom en kamp mellan separata mobilanpassade sidor och att bygga allt helt responsivt. Det var så sent som hösten 2015 som det slutliga beskedet kom att responsiv webb är vinnaren.  

Hur fungerar dagens responsiva webbplatser? 

Kravet från beställaren ser ofta ut så här: ”Webbplatsen ska byggas med responsiv design och fungera på mobil, surfplatta och desktop”. Det är allt! Jag förstår vad beställaren är ute efter, men det blir så fel när kraven ställs på det sättet. Oftast har man inte tid eller budget för att se över innehåll utifrån den mobila besökarens perspektiv, utan befintligt innehåll ska enligt kraven migreras över i en ny responsiv lösning. Vilka problem har vi då egentligen löst för den besökare som surfar mobilt? För handen på hjärtat – det är väl för användarna vi gör det – inte för tekniken? 

Några problem med dagens responsiva webbplatser. 

• Hemsidan är framtagen utifrån ett tydligt tekniskt perspektiv där målet är ”responsiv design” 
• Hemsidan är inte testad fullt ut med olika enheter, skärmstorlekar, laddningstider, situationer etc. Prova gärna med verktyg som ex BrowserStack, även när du arbetar med innehåll. 
• Innehållet har migrerats från en gammal webbplats med totalt avsaknad av mobilt fokus. Dvs samma innehåll och struktur som tidigare. Tänk på vad den mobila besökaren är ute efter. 
• Snabba laddningstider och tillgänglighetsfokus är något som lyser med sin frånvaro. Tänk igenom och gör rätt från början, du sparar då tid och pengar.
 

Slutsats 

Mobilanpassa din responsiva webbplats! Utgå från besökaren, din målgrupp och anpassa innehållet, funktioner och formgivning utifrån att webbplatsen kommer att konsumeras från olika skärmstorlekar, olika webbläsare, olika enheter, i olika situationer, med olika prestanda och uppkoppling, utifrån olika behov och förutsättningar. 

När du väljer verktyg till din responsiva hemsida eller e-handel är det då viktigt att du själv (utan kunskap i kod) kan anpassa innehållet. Dvs. välja vad som ska visas i ex mobilen. Om du inte kan göra det så kan din investering bli kostsam och under processen tappar du kunder. Kontakta SiteSmart för konsultation och demo av ett verktyg som klarar kraven.

Mvh  /  team SiteSmart

Besök oss gärna i natursköna Motala, vårt kontor hittar du ett stenkast från hamnen - 58°53`50.2"N, 15°04`01.1"E

Bispmotalagatan 1, 591 35 Motala
Telefon: 0141-20 25 4
0
E-post » info@sitesmart.se

Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala av MediaVault International AB.

Copyright © 2017 SiteSmart