Publicerad 9 dec 2019
Vi möter i vårt dagliga arbete många e-handlare som köper SEO tjänster. Vår första fråga till dem är - arbetar din leverantör med on page eller off page optimering? De flesta vet inte svaret på frågan! Följdfrågan blir då - har du lämnat ut inloggningsuppgifter till din sidas administration? Svaret är nästan alltid nej! Om du känner igen dig i detta så köper du förmodligen enbart “backlinks” och rådgivning men inget görs med titlar, URL-er, rubriker och textinnehåll på din sida. Du är med andra ord chanslös i konkurrensen ute i sökmotorer.
Med ärlig sökmotoroptimering menar vi att successivt arbeta med långsiktig optimering av ovan nämnda texter på din sida i kombination med artiklar/blogginlägg. Där kan du arbeta med sökord och fraser som kompletterar ditt produktsortiment eller tjänster. Detta är det viktigaste SEO arbetet för en god chans till bra placering, men självklart ska detta kompletteras med bra länkning både intern som externt (backlinks).
Innan du kastar dig in i ett samarbete gällande sökmotoroptimering bör en bra marknadsanalys göras. Vilka ord eller fraser har jag en chans att komma högt upp med? Hur många söker på dessa ord per månad? Vilken trafikökning till din sida skulle detta ge? Att handlöst kasta sig in i ett samarbete som kostar tusenlappar per månad utan att ha svar på ovan frågor är att kasta pengar i sjön. En ärlig leverantör av sökmotor tjänster ger dig svaren innan ni påbörjar samarbetet. Se arbetet som en investering som självklart ska ge dig en tydlig avkastning i mer affärer. Affären ska betala investeringen, enkel matematik!
En viktig del i arbetet som e-handlare är att se till att den trafik du driver till din sida fångas, inspireras och därmed konverteras från besökare till kund. Om du enbart fokuserar på att driva trafik genom SEO utan att ha nått en bra konverterings procent så är arbetet ogjort och kan få negativa följder. Vi på SiteSmart arbetar med helheten och ser till att din e-handel konverterar mer.
Kräv svar från din leverantör av sökmotoroptimering, vad betalar du för, vad gör de som lyfter din sida i sökmotorer? Här några viktiga punkter som du ska ha svar på: Ställ krav på rapporter som du kan tyda. Vad ger detta dig? Hur mycket trafik ger sökord/fraser till din sida? Sker arbetet onpage eller offpage? Vilken kvalitet är det på de eventuella backlinks som köps in?
Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på SiteSmart.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev med information om vår e-handelsplattform. Följ oss så ger vi dig kunskap om hur du kan växla upp i din e-butik.
» Support
» Boka kostnadsfri onlinedemo
» SiteSmart allmänna villkor
» Policy och cookies
» PrimeQ AB
SiteSmart en del av
Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala av PrimeQ SiteSmart AB.
SiteSmart är en del av View Group med ca 600 anställda i Sverige, Norge och Finland med en total omsättning av närmare 800 miljoner SEK.
Copyright © 2022 SiteSmart | » Sitemap