Sökmotoroptimering eller SEO, Search Engine Optimization.

Sökmotoroptimering och vad som gör en sida mer sökbar kan ibland framstå som ren magi. Vi här på SiteSmart vill med vår artikelserie berätta att det snarare är raka motsatsen. Det enda som krävs är tid, struktur och kunskap inom ditt produktområde.

Om man summerar vad google använder för att rangordna relevans så ser helheten ungefär ut såhär: Sidostruktur som gör informationen lättillgänglig. Namngivning och textstruktur som underlättar avläsning och ämnets koppling. Mängden relevant innehåll synonymt och kopplat till ämnet/ sökordet både i direkt eller länkad form.

Än så länge låter det nog fortfarande som ganska svårt att greppa, men vi bryter ner det med ett konkret exempel. Så låna oss lite av din tid så blir allt mer praktiskt och tydligare.

Sökmotoroptimering är väldigt logiskt.

Till en början vill jag utan att gå in på för mycket tekniska detaljer berätta litet om vad som gör, låt säga, en specifik produkt på din sida attraktiv för google. Börja först med att tänka på: När jag letar efter något, hur avgör jag själv om text är relevant? Jo, man letar efter identifierande tydliga ord och bilder man associerar till det man söker. Google söker igenom din sida på ett liknande sätt. Så ju mer sökmotorn hittar som överensstämmer eller associeras till sökordet desto mer relevant anses din sida. Men det är inte så enkelt som att bara upprepa sökordet du vill komma högre med, utan det finns vissa normer.

Sökmotoroptimering är resultatet av flera steg. 

örst och främst så behöver man med struktur i sidan bygga en stark logisk koppling till sökordet. Sidans titel och även sidadressen (URL) skall vara/ innehålla sökordet, vilket du enkelt anger när du publicerar sidan eller produkten. Sedan kommer vi till överskriften eller H1 vilket Google anser som en annan viktig pekare om ämnet så se till att ordet finns med. Du ser vart vi är på väg? Om sidans titel, url och rubrik överensstämmer med sökordet är det logiskt att anta att relevansen är hög. Hur hög relevansen google sedan bedömer att din sida har, så länge du redan uppfyller de tidigare stegen, kommer av mängden relevant innehåll kopplat till sökordet. Detta gör att en längre informativ, beskrivande text där ordet förekommer ofta men naturligt, gärna med synonymer, ger högre rankning och bra lyft jämfört med en kort.

Var strukturerad i arbetet med navigering och internlänkar

Sökmotoroptimering och textstruktur.

Av naturliga skäl bör man hålla själva produktsidan till det mest väsentliga för att inte ge kunden mer information än nödvändigt och då avskräcka. Men det finns i detta fall en bra lösning för att äta kakan men ändå behålla den. Skriv artiklar om det sökord eller produkten du vill lyfta där du tänker mer på att fylla och sväva ut. Hämta information där du kan hitta den, skriv ner dina egna kunskaper, hur du ser på produkten/ ämnet och så vidare. Håll det relevant och tänk på att alltid strategiskt upprepa ordet/ ämnet/ synonymer så ofta det går. Publicera dessa separat från själva produkten men se till att hålla samma tänk med att sökordet skall komma med i titel, url och rubrik. Använd dig av H1 för titel, H2- H5 efter omdöme för att lyfta fram viktiga partier, underrubriker osv som innehåller relevanta ord. Fetmarkera nyckelord som är viktiga i sammanhanget. Google tittar extra på dessa och ger ytterligare styrka till helheten.

Sökmotoroptimering ges kraft genom länkning.

Nu ska vi tala om kanske det viktigaste av allt, länka till artikeln från produkten och från artikeln till produkten. Även här är det viktigt att vara logisk och strukturerad för att lyfta kraften i sökordet. Se till att ankartexten för länken innehåller sökordet och lägg även till en länktitel som innehåller det. Länktiteln kan du lätt ange vid samma tillfälle du skapar länken. Detta gör nämligen att Google även söker genom det som är länkat i relation till sökordet även om sökningen skulle börja i en kort produktbeskrivning.

Det är även av stor vikt att tänka på att bilder som skall visas i samband med det sökord du försöker bli starkare på namnges korrekt och har en “alternativ text för bild”. Så har du produktbilder, se till att namnet innehåller det du vill ska bli sökbart. Detta innebär även större trafik in på sidan via specifik bildsökning från Google användare. Alternativ text för bild anger man under bildens egenskaper i filsystemet och en bra beskrivning som innehåller sökordet och synonymer ger ytterligare styrka till helheten.

Även länkar till relevanta PDF dokument med exempelvis produktens dokumentation som ni tillämpar samma länknings logik på som tidigare nämnt ökar er rankning.

För bra SEO-resultat krävs tid, tålamod och kontroll över konkurrenter

Sökmotoroptimering är konkurrens.

Tänk på att det inte ger genomslag direkt utan google måste först indexera om innehållet och ge ordets relevans på din sida ny rankning mot andra sidor. Detta tar vanligtvis några dagar. Om ni aktivt bevakar er rankning på vissa ord kommer ni med stor sannolikhet se att ni sjunker på sikt. Detta är på grund av att era konkurrenter publicerar mer information, artiklar etc. Så för att fortsätta vara stark på vissa ord/ områden behöver man vara aktiv i sitt arbete att hålla sig mest relevant, erbjuda bra information, vara strukturerad, logisk och teknisk med sitt skrivande och länkande.

Optimera din optimering.

I kombination med en högt rankad träff är det även bra att ha en säljande sidbeskrivning. Detta påverkar nämligen hur själva sökträffen ser ut från google fönstret. Eftersom vi redan tagit stegen med att göra sidtitel och sidadress namngivet för att passa sökordet så blir dessa som överskriften på sökresultatet. Sidbeskrivningen blir sedan den korta beskrivande texten man ser under sökträffens titel. Så skriv den så kort, tydlig och säljande som möjlig. Detta är viktigt för klickfrekvensen då en potentiell besökare såklart väger att klicka på er mot era konkurrenter placerade i samma sökresultat.

Önskar du fler nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med information om oss, vår e-handelsplattform och fantastiska publiceringsverktyg.

Besök oss gärna i natursköna Motala, vårt kontor hittar du ett stenkast från hamnen - 58°53`50.2"N, 15°04`01.1"E

Bispmotalagatan 1, 591 35 Motala
Telefon: 0141-20 25 4
0
E-post » info@sitesmart.se

Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala av MediaVault International AB.

Copyright © 2017 SiteSmart