Meny

   Support

Rickard | Customer success manager

Marketing automation

Marketing automation är en form av automatiserad marknadsföring och kommunikation med dina besökare och kunder. Förutom att förenkla och spara din tid gör marketing automation det möjligt att kommunicera med kunder på en mer personlig nivå, vid rätt tillfälle och med rätt budskap. Det handlar alltså om att hitta, inspirera och behålla dina kunder. Rätt använt kommer marketing automation öka din affär online markant.

Marketing automation med TrackSmart

Personliga rekommendationer skapar en bättre shoppingupplevelse och ökad försäljning. Låt produkten komma till dina besökare, TrackSmart fungerar som en personlig shoppingassistent och ger förslag på passande produkter. Systemet lär av dina besökare genom att följa deras beteende på din sida samt tittar på varukorg och order. Det räcker inte med att driva trafik till din e-handel, du måste även se till att fånga dina besökares intresse. Det gäller inte bara startsidan utan även kategori-, produktsidor, 404-sidan eller exempelvis landningssidor för annonser.

Övergivna varukorgar

Locka tillbaka kunder med email om övergivna varukorgar. Funktionen ser till att de kunder som besökt din kassa och fyllt i e-postadress kommer att få ett påminnelsemejl i det fall de inte avslutar köpet genom att betala. Kunder kommer även fortsättningsvis att överge varukorgar i drivor över hela internet. Genomsnittligt så överger 50-80% av de potentiella köparna din kassa. Det är något som är oundvikligt inom e-handel. Därför måste du kunna locka tillbaka dem för att slutföra köpen. Det är där email för övergivna varukorgar kommer in i bilden. Genom att använda data på ett smart, optimerat och strategiskt sätt kan du vinna tillbaka dina kunder, motivera fler återkommande köp och stärka din affär online. En viktig del för att lyckas med detta mål är att skapa en belönande upplevelse och få kunden att känna sig välkommen och uppskattad. Vi vet hur!

Cross sales - merförsäljning

Cross sales ger kunden möjlighet att köpa till produkter - ökar värdet på ordern. Merförsäljning passar de allra flesta e-handlare då det ökar värdet på kundens order. Det kan röra sig om allt från att erbjuda passande tillbehör eller enbart för tillfället produkter under utförsäljning. I SiteSmart plattform finns flera olika sätt att arbeta för att nå detta ändamål. Utifrån vår erfarenhet hjälper vi dig att välja rätt väg som passar din produkt och målgrupp. Inom vissa branscher är exempelvis funktionen fynda i kassan ett bra alternativ.

Upsales - förbättra din marginal

Upsales är metoder att få kunden att köpa en dyrare produkt än de först tittat på. På olika sätt kan du uppmuntra kunder att köpa en jämförbar produkt som ger dig ett högre pris eller ökad marginal än den kunden i första läget tittade på. Det kan även vara ett erbjudande där kundens valda produkt ingår i ett produktpaket. I SiteSmart plattform finns flera olika sätt att arbeta för att nå detta ändamål. Utifrån vår erfarenhet hjälper vi dig att välja rätt väg som passar din produkt och målgrupp. Inom vissa branscher är exempelvis produktkonfigurator ett kraftfullt verktyg att använda

Aftersales - trogna kunder som återkommer

Följ upp din kund och se hur nöjda de är med sitt köp samt erbjud nästa steg. E-postutskick efter genomförd order är ett första steg mot kundnära relationer. En trogen kund är mycket mer lönsam än de som enbart genomför ett köp. Självklart är detta beroende på målgrupp och produkt som erbjuds. Inom de flesta segment går det dock att bygga kundklubbar och följa upp en order med ett förslag på nästa steg för kunden. Vi vet hur.

Intresserad av marketing automation?

Fyll i dina uppgifter nedan så kontaktar vi dig

Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala. SiteSmart är en del av View Group med ca 800 anställda i Sverige, Norge och Finland med en total omsättning av närmare 1 miljard SEK.
Copyright © 2023 SiteSmart

     

Kontakta oss

 Östra Hamngatan 3 591 37 Motala

SiteSmart – a part of VIEW Group