Effektivisera med Product Information Management – PIM

Ett stort sortiment produkter i din e-handel leder inte bara till stor möjlighet till försäljning utan även större administrativa kostnader. PIM-systemet hjälper dig att hålla informationen uppdaterad dygnet runt, resursbesparande och kostnadseffektivt oavsett hur många butiker och produkter du har.

Man kan konstatera att ett PIM är ett måste om du driver flera e-butiker eller ingår i en fackhandelskedja. I e-handelsplattformen SiteSmartQ ingår ett PIM men för dig som växer med fler butiker erbjuds utökade möjligheter i ett skräddarsytt system anpassat till dina önskemål och krav.

För att förenkla arbete för dig som e-handlare så erbjuder PrimeQ SiteSmart ett egetutvecklat PIM-system. Denna produktdatabas är helt molnbaserat och finns tillgänglig för alla som är kopplade till systemet. Här kan dina butiker hämta in den senaste produktinformationen till både e-handel, ERP och tillhörande fysisk butik med kassor. Ett PIM är speciellt fördelaktigt för dig som har ett brett produktutbud med olika typer av data såsom färg, storlek eller andra tekniska detaljer.

Under de senaste två åren har det blivit än mer aktuellt att ta din butik ut på internet där majoriteten av all handel sker idag. Vare sig det handlar om dina egna butiker eller om du driver en frivillig fackhandelskedja förenklar PIM-systemet produktadministrationen med en gemensam databas där uppdaterad information samlas. Här finns möjligheten att hämta korrekt och färsk produktinformation, direkt från leverantör/producent som själva kan styra och lägga in information för just sina produkter enligt dina direktiv och regler.

Funktioner för kostnadseffektiv administration

Några av de mest omtyckta funktionerna i systemet är automatisk lagerpåfyllnad. Den gör det enkelt för leverantörer att se till att lagerantalet på en vara aldrig understiger en viss gräns. När antalet närmar sig ett förinställt minimum så skickas det automatiskt en beställning till leverantören. I de fall när leverantörernas bifogade produktinfo och bilder anses uppfylla de kriterier som finns förinställda av dig, blir produkterna tillgängliga för beställning av slutkund.

“Våra kunder använder även PIM-systemet för priskontroll och kampanjhantering. Några har e-butiker som fokuserar på kvalitet och kända varumärken och vill upprätthålla en strikt prispolicy. Där kan de med hjälp av PIM automatiskt styra utgående produkter med sänkt pris till andra ehandels-sidor som drivs i syfte att vara prisaktiva. På det sättet kan våra kunder driva fler sidor utan att ge avkall på sitt varumärke”, säger Pelle Andersson, VD PrimeQ SiteSmart AB

PIM-systemet underlättar alla typer av administrativt arbete kring både lagerhållning och produktinformation. Det hjälper de anslutna butikerna med import av innehåll i form av bild & text. Har du dessutom SEO-anpassade texter och inslag främjar det sidornas konkurrenskraft i sökmotorerna. 

Fördelen? Ditt företag kan lägga mer tid på marknadsföring & tillväxt samtidigt som du minskar kostnaderna inom administration. En win-win-situation helt enkelt!

Tillbaka

Vill du veta mer om oss och vår plattform SiteSmartQ:

Boka en kostnadsfri demo nu!

E-handelsnyheter och tips!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med information om vår e-handelsplattform. Följ oss så ger vi dig kunskap om hur du kan växla upp i din e-butik.

Huvudkontor Motala

Östra Hamngatan 3
591 37 Motala

Telefon: 0141-20 25 40
E-post » 
info@sitesmart.se

Kontor Stockholm

Torkel Knutssonsgatan 24
118 49 Stockholm

Växel: 077-551 01 00
E-post: » 
hej@primeq.se

Följ oss

» Linkedin
» Facebook
» Instagram

Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala av PrimeQ SiteSmart AB.
SiteSmart är en del av PrimeQ Koncernen med 115 anställda och en total omsättning av ca 165 miljoner.

Copyright © 2022 SiteSmart   |   » Sitemap