Meny

   Support

E-handelsleverantörer underkänner sig själva

Många e-handelsplattformar utger sig för att vara flexibla - och marknadsför sig även som mångsidiga CMS/publiceringsverktyg. Alltså ett verktyg för att skapa och ändra innehåll på en e-handelssida, utanför ramarna för traditionella e-handelsfunktioner. Vi talar om innehåll som är viktigt för att fånga, intressera och konvertera besökare. Att möjliggöra kombinationen av produktvisning och inspirerande innehåll är en stark trend just nu. Det gäller landningssidor för annonser, inspirerande kategorisidor, blogg, 404- och kvittosida som några exempel.

Är e-handelsplattformar så flexibla som leverantörer påstår?

Verkligheten ser i själva verket annorlunda ut. Budskapet blir inte trovärdigt när plattformen marknadsförs på en hemsida som är skapad i ett helt annat publiceringsverktyg än det leverantören erbjuder. 

I de flesta branscher skulle man aldrig komma undan med något sådant. Som om säljaren på H&M hade kläder från Lindex under arbetstid eller Volvo handlaren som kör Mercedes i tjänsten. Men som leverantör av en e-handelsplattform kan man marknadsföra sin produkt på detta sätt och ändå komma undan, varför? 

Förmodligen av den enkla anledning att plattformen saknar den typen av flexibilitet som krävs för att skapa attraktiva sidor. Sidor som inte är mall baserade eller kräver handpåläggning av en programmerare. 

Att leva som man lär… 

Så, slutsatsen är att många erbjuder ett verktyg som inte håller för mer än väldigt specifika funktioner. Det saknas möjligheter att bygga och underhålla en modern och attraktiv hemsida, så passa att verktyget inte duger till dem själva. 

Detta är något som verkligen bör uppmärksammas innan du påbörjar ett nytt samarbete. Hur begränsad kommer design, struktur och viktigt innehåll för konvertering att bli? Hur skall du kunna göra meningsfulla ändringar och driva en växande e-handel utan full frihet med innehåll? 

Det är tyvärr något som går många förbi innan man redan sitter i knät hos en leverantör och har investerat såväl tid som pengar. Det är dags att göra detta till en standardfråga som leverantörer av e-handelsplattformar skall kunna svara på och visa vid en upphandling. 

Det borde vara ett grundkrav 2018 att fritt kunna arbeta med space management i din nätbutik, inte bara i din fysiska. Nyligen publicerade artiklar på ehandel.se påpekar tydligt vikten i denna trend (läs Svenska Hem & Gina Tricot). Idag finns plattformar som ger dig kombinationen av publicerings-, designverktyg, omnikanal med butiksdisplay samt en mångsidig e-handelsplattform. 

Vi anser att du är bäst på din produkt 

Vi på SiteSmart anser att man skall leva som man lär och arbetar enbart i vårt eget verktyg, oavsett om det gäller e-handel eller webbdesign. Det är ett bevis på vår kvalitet och en garanti för kraften och möjligheter i vårt verktyg. 

Tack vare detta har vi blivit experter på att hjälpa e-handlare som stött på hinder för att växa i sin befintliga plattform. Vi erbjuder enkel övergång till SiteSmart e-handelsplattform, uppstartshjälp, utbildning och support. Vem vet, du kanske sänker din månadskostnad och samtidigt slipper byråns fakturor. 

När du själv får kontroll och slipper mellanhänder har vi sett en ökning i försäljning från så gott som dag ett efter ny lansering. Detta då möjligheterna att snabbt anpassa butiken utifrån målgrupp, kampanjer och behov är en helt annan hos oss. 

Kontakta oss gärna så kollar vi på just din situation.

Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala. SiteSmart är en del av View Group med ca 800 anställda i Sverige, Norge och Finland med en total omsättning av närmare 1 miljard SEK.
Copyright © 2023 SiteSmart

     

Kontakta oss

 Östra Hamngatan 3 591 37 Motala

SiteSmart – a part of VIEW Group