Meny

   Support

Google slutar stödja tredjepartscookies - Vad betyder det för marknadsföring?

Under 2024 kommer Google att sluta stödja tredjepartscookies. Flera andra webbplatser har redan gjort denna förändring men nu kommer Google Chrome, som äger 65% av webbläsarmarknaden även att göra denna förändring.

Vad är tredjepartscookies? 

Tredjepartscookies är cookies som kan skapas av andra webbplatser än den du besökt. Detta kunde ske tidigare om webbplatsen du besökte hade inbäddat innehåll t.ex. annonser och bilder. Via detta inbäddade innehåll kunde då dessa webbplatser spara cookies i din webbläsare för att kunna anpassa upplevelsen hos dig framåt. Detta innebär t.ex. att du skulle kunna få annonser som är anpassade enligt vad för sidor och produkter du tidigare besökt. 

Hur kommer detta implementeras? 

Google har redan tagit första steget mot denna utfasning. Den 4 januari 2024 började de att testa en ny funktion som ska begränsa spårning mellan olika plattformar och webbplatser. Denna funktion är en ny standard i webbläsaren som kommer att begränsa webbplatsens åtkomst till tredjepartscookies om inte användaren gör ett aktivt val att godkänna dem.  

Under början av 2024 kommer de att stänga av detta för 1% av Google Chrome användare för att sedan under andra halvan av 2024 kunna fasa ut tredjepartscookies för alla deras webbläsaranvändare. Anledningen till denna uppdelade utfasning är för att alla webbplatsägare och utvecklare ska ha tid att testa sin beredskap inför att tredjepartscookies försvinner.

Hur kommer det påverka användare? 

Anledningen till denna förändring är enligt Google att de vill fortsätta öka den personliga integriteten för sina användare online. Det vill helt enkelt ge mer möjligheter för användarna att kontrollera sin data och hur den används. Hur detta kommer se ut i praktiken är dock i nuläget oklart men då Googles annonsering är en av deras stora intäkter så bör inte förändringarna slå allt för hårt mot deras annonsörer. 

I grunden så är en skärpning av datainsamling något som bör gynna användarna men det är svårt att se exakt hur det kommer påverka användarupplevelsen innan Google lanserar denna förändring. En förväntad skillnad är att användarna till en början kommer se färre personifierade annonser eftersom data kring deras vanor och beteenden kommer vara mer skyddad.

Hur kommer det påverka spårning och marknadsföring? 

Till en början kommer det bli svårare för t.ex. annonssiter att leverera relevanta annonsplaceringar för sina annonsörer tills ny teknik har framkommit eller ett annat arbetssätt för detta har tagits fram. Detta på grund av att det nu kommer vara svårt att spåra anonyma användares beteenden och intressen. Vilket även kommer göra det svårare att anpassa annonseringen utifrån sådan data. I stort så kommer de som jobbar inom den digitala marknadsföringsbranschen behöva se över sina arbetsmetoder framåt.  

En annan följd av att blockera tredjepartscookies är att det framåt kommer ge Google en större dominans och kontroll över marknadsföringen och annonseringen som görs via deras webbläsare. Detta då det nu kommer bli ännu viktigare att samla in data själv direkt från kunderna med så kallad förstapartsdata via t.ex. förstapartscookies. De kommer alltså ha större kontroll på vilken data som samlas in och hur.

Vad gör SiteSmart inför denna förändring? 

Inför att Google slutar stödja tredjepartscookies har vi på SiteSmart sett till att anpassa vår e-handelsplattform att möta denna stora förändring och göra det så smidigt som möjligt för dig som är kund hos oss. 
Vi har till exempel byggt om hur vi hanterar tredjepartskod i vår plattform för att säkerställa att din e-handel eller webbplats fortsätter att fungera som vanligt och att integriteten för alla dina besökare skyddas och upprätthålls.  

Utöver detta har vi utvecklat ett API mot Google Cookie Consent för att försäkra att din spårning och marknadsföring kan fortsätta utan några problem. Denna integration kommer säkerhetsställa att du fortfarande kan få in viktiga insikter och data genom konverteringsmodellering och icke-identifierande data. Denna lösning är godkänd av Google och stödjer den senaste versionen av Google Consent Mode v2. 

Som kund hos oss på SiteSmart kan du känna dig trygg inför framtiden då vi fortsatt jobbar för att ge dig de bästa verktygen för att hantera din webbplats.  Vi har koll på tekniken så att du kan fokusera på att få din e-handel att växa och ge dina besökare den bästa möjliga användarupplevelsen.

Undrar du mer eller har frågor kring denna nya förändring?
Kontakta vårt e-handelsteam på SiteSmart.

Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala. SiteSmart är en del av View Group med ca 800 anställda i Sverige, Norge och Finland med en total omsättning av närmare 1 miljard SEK.
Copyright © 2023 SiteSmart

     

Kontakta oss

 Östra Hamngatan 3 591 37 Motala

SiteSmart – a part of VIEW Group