Meny

   Support

Bild på en platta och en mobil som visas Googles nya sökupplevelse SGE.

Är du redo för Googles nya sökupplevelse, Search generative experience?

Här har vi samlat lite information om hur läget ser ut idag, vad som förväntas framåt och hur du kan förbereda inför denna stora och spännande förändring.

Vad är Googles search generative experience?

Search Generative Experience eller SGE är en sökupplevelse som Google redan lanserat i en hel del länder. Det vanliga sökresultatet som tidigare bestod av en lista med organiska och betalda länkar kommer nu domineras av AI-genererade svar som kommer direkt i sökresultatet. Det kommer helt enkelt vara det fösta användaren kommer att se efter de gjort en sökning via Google.

Hur kommer detta se ut?

SGE kommer får ett nytt utseende från tidigare Google Search där tanken från Googles sida är att sökresultatet ska vara mer visuellt, informativt och optimerat för sina användare än tidigare. Till exempel kommer SGE nu med hjälp av generativ AI generera en sammanfattning och svar direkt på din fråga. Detta resultat kommer även inkludera bilder, videor och andra visuella element. Allt detta för att användare så enkelt som möjlig ska kunna förstå och ta del av informationen.

Detta svar kommer nu vara det mest framträdande i sökresultatet och kommer täcka en större yta än din första fold*. Detta betyder att svaret kommer putta ner allt annat innehåll för att fokusera på att svara på användarens fråga.

*Med fold menas den informationen som är synlig på webbsidan direkt utan att användaren behöver scrolla.

Video från Google som visar framtiden för Google sök och AI

Hur kommer det påverka användarna av Google?

Lanseringen av SGE är Googles sätt att lägga sig i framkant gällande AI-teknik då de anser att dessa verktyg kommer förbättra internetsökning för sina användare. Detta tillvägagångssätt kommer att göra att användarna inte behöva scrolla utan kommer istället att ge dem ett skräddarsytt svar direkt som passar för användarens unika situation.

Google tanke med SGE är att resultaten ska bli ännu mer anpassade och personliga. Användaren kommer då ha större kontroll över sin egen sökupplevelse med olika sökfilter och inställningar, vilket i slutändan ska ge användaren mer relevanta sökresultat.

Hur kommer det påverka webbtrafik?

SGE och implementeringen av AI sökandet kommer troligen leda till stora förändringar i hur både användare kommer att bete sig när de söker efter information eller en produkt och hur webbplatsägare och e-handlare bör arbeta online.

En stor förändring vi ser framåt genom SGE är att det kommer ske en ökning av Zero klick sökningar. Med detta menas sökningar där användaren får svar direkt i sökresultatet. I och med detta så kommer troligen de flesta webbplatser att se en minskning av trafiken.

En annan förändring som vi tror oss se framåt är att Google kommer vill ge mer fokus till det betala innehållet och ge mindre plats åt organiskt sök. Detta kommer leda till att position 1-3 kommer få en ytterligare ökad betydelse samt att Google Ads kommer bli ännu viktigare för att nå ut.

Vi ser även att det kommer ske en ökning av jämförelsesökningar. Alltså sökningar där användaren letar efter den bästa produkten inom ett ämne eller varumärke och önskar att Google ska rekommendera vilken de bör köpa.

Den största förändringen som kommer i och med SGE är egentligen att arbetssättet kommer förändras för de som jobbar med webb. Vad är t.ex. det bästa sättet att jobba med SEO, vad för förändringar kommer behövas göras framåt vilka strategier man bör ta hänsyn till för att få bäst resultat.

Vad kan du göra för att vara redo?

Det du bör göra redan nu är att se över din SEO, UX och SEM så att du är förberedd när den nya sökupplevelsen lanseras. Nedan har vi sammanställ 6 tips och saker du bör tänka över på din webbplats.

1. Bygg din sida med fylligt och informativt innehåll. Försök att inte bara skriva långa texter där du upprepar sökordet utan skriv texter som om detta är ditt expertområde. Ett tips för att skriva sådana texter är att använda sökordet tillsammans med synonyma ord och andra ord som tillhör området.

2. Se till att ha strukturerad data på din webbplats. Detta kommer göra det lättare för AI att fånga upp och läsa av information så du kanske kan bli den källa som Google länkar in till i sitt AI genererade svar.

3. Kolla över om din webbplats uppfyller alla nya krav inom användarvänlighet och tillgänglighet. Några exempel är att du har bra länktitlar, alt-texter och klickbara ytor i mobil osv. Detta kommer hjälpa din webbplats få bättre resultat i Googles mätningar.

4. Uppdatera informationen på Google my business så din profil är fylld med aktuell och relevant information så SGE kan presentera ditt företag på ett positivt och korrekt sätt.

5. Se över vilka arbetssätt du har för webbplatsen idag och utvärdera vad som kan förbättras eller utvecklas. Det kan t.ex. vara påbörja ett nytt fokus på texter, bilder, video eller annan media.

6. Om du har en VPN så kan du testa SGE. Då kan du vara förberedd och utvärdera riskerna med förändringar i webbtrafiken och anpassa era arbetssätt och prioriteringar därefter.

Sammanfattningsvis så kan vi se att det kommer ske stora förändringar men att grunderna som Google värderar är detsamma. De vill del erbjuda sina användare den bästa och mest relevanta informationen som möjligt. Så om det är du som kan erbjuda den, kommer du att rankas bättre. Tänk bara på att det inte handlar om att massproducera innehåll med AI utan att ta fram ett arbetssätt där du regelbundet skapar innehåll och förbättrar din webbplats.

Behöver du hjälp kan vi bli din SEO och SEM partner?
Boka ett kostnadsfritt möte med våra SEO specialister

När kommer Googles search generative experience? 

Google har inte presenterat när och om de kommer lansera SGE i Sverige men prognosen är att det kommer rullas ut under 2024. I nuläget är SGE endast en testversion tillgänglig för registrerade användare i vissa länder t.ex. USA.

Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala. SiteSmart är en del av View Group med ca 800 anställda i Sverige, Norge och Finland med en total omsättning av närmare 1 miljard SEK.
Copyright © 2023 SiteSmart

     

Kontakta oss

 Östra Hamngatan 3 591 37 Motala

SiteSmart – a part of VIEW Group