Meny

   Support

Nya EU regler för cookies

I dagsläget ser vi en ökande trend att internetanvändare ställer sig negativt till att de spåras online.

Detta beror på flera faktorer men i grunden handlar det om en oro att deras integritet och personliga frihet inte respekteras. På t.ex. e-handels siter idag spåras man i stor utsträckning via cookies. Det har i och med ett beslut i EU domstolen kommit nya direktiv och förtydliganden på hur spårning och cookies ska hanteras.

1. Vad är det för regler som gäller?

Det som gällt hittills: För att din webbplats ska kunna använda icke nödvändiga cookies behöver besökarna lämna ett samtycke. Detta gäller exempelvis cookies som används för spårning, statistik och marknadsföring. Detta samtycke har kunnat samlats in på flera olika sätt men det har varit oklart fram tills nu vad som räknas som ett giltigt samtycke.   Nu har dock EU-domstolen kommit med förtydligande vad som gäller angående cookie användningen och det som gäller är följande: 

Användare måste göra ett aktivt val på webbplatsen 
Det räcker alltså inte att ha en förkryssad ruta eller att ha en knapp till ditt formulär som säger att du godkänner användningen och lagringen av cookies. Detta gäller både cookies som hanterar personuppgifter och de som inte gör det. 

Syftet med kakorna ska vara uppdelat och tydligt 
För att använda icke nödvändiga cookies ska omfattande information om syftet och användningen av cookies finnas tydligt presenterat. Det krävs även att besökarna själva ska kunna välja ut vilka av de olika typer av cookies som de godkänner.

2. Hur påverkar det din verksamhet och vad behöver du göra? 

Det första som alla webbplatsägare behöver göra är att se över om deras upplägg följer de nya riktlinjerna som satts upp. Alltså behöver du kategorisera dina cookies, se till att ett aktivt val görs av besökaren för godkännande på ett sådant sätt att du kan bevisa att användaren tagit del av informationen med dina cookies. 

För att följa de nya reglerna bör du: 
•  Kategorisera och utvärdera alla cookies som används på webbplatsen.
• Utforma godkännande processen i enlighet med GDPR, t.ex. undvik förkryssade rutor och erbjud tydlig information om cookies.  
• Se till att besökaren får möjlighet att ge separat samtycke till olika typer av cookies beroende på deras syfte. 

Påverkan på statistik 
Ett av de områden som kommer bli mest påverkad av dessa förändringar i och med de nya riktlinjerna är insamlingen av data och statistik. Den engelska dataskyddsmyndigheten har t.ex. data som visar att denna samtycksförändring har lett till en minskning med 90% gällande cookies som spårar anonyma data t.ex. Google Analytics. 

Det kommer i och med dessa nya regler ske stora förändringar på hur företag kommer kunna jobba med marknadsstrategier eftersom det kommer ske en stor minskning av mängden data som man kan samla in. Det kommer i fortsättningen alltså krävas nya strategier och metoder för att hålla sin webbplats i framkant.

3. Åtgärder som SiteSmart gör 

Vi på SiteSmart har implementerat funktionalitet för att följa de nya kriterierna. I vår cookie-funktion går det nu att göra inställningar för accepterande eller ej accepterande av cookies för marknad, spårning, anpassade och standard. Det finns även nödvändiga cookies men de går ej att välja bort.  

För att kunna använda denna funktions krävs att denna funktion aktiveras i plattformen samt att samtliga skript delas upp och sorteras in under rätt typ av cookie. 

Behöver du hjälp med att implementera de nya reglerna för cookies på er webbplats? Kontakta oss så hjälper vi dig med en smidig och korrekt uppsättning.

Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala. SiteSmart är en del av View Group med ca 800 anställda i Sverige, Norge och Finland med en total omsättning av närmare 1 miljard SEK.
Copyright © 2023 SiteSmart

     

Kontakta oss

 Östra Hamngatan 3 591 37 Motala

SiteSmart – a part of VIEW Group