ÖKAD FÖRSÄLJNING MED ÖKAD KONTAKT!

Inom e-handel saknas den naturliga kontaktyta man finner inom traditionell handel. Det är därför extra viktigt att tänka över de möjligheter man har. För affärer när dem är som bäst sker inte mellan system eller företag och kund, utan mellan människa och människa. Det är lätt att fastna i konverterings tankar av ren teknisk natur som tydlighet, kort väg till kassan etc. Det må göra sitt, men enligt undersökningar är dock associationen till produkt och företag mer avgörande vid köpbeslutet. Så ingen väg är kort eller tydlig nog om den inte kommunicerar rätt. Varje steg i kontakten med kunden är en chans att göra just det. För ändamålet av denna artikel kommer jag hoppa över de mer uppenbara kanalerna som sociala medier, nyhetsbrev, support samt annonsering i olika format.

Bra kontaktpunkter som många missar

  • Sökresultat
  • Kringinformation & UGC
  • Kvittosida
  • Orderbekräftelse
  • Faktura
  • Emballage
  • Demoprodukter
  • Följesedel
  • Efter order

När är första kontakten mellan er och en ny kund? Det avgörs såklart av vilken väg de söker sin information, men i slutändan handlar det om ett sökresultat. Säg exempelvis att kunden sökt en viss produkt som finns i ert sortiment, hur ser resultatet ut i google? Om inget annat är angett blir det en länk in överst följt av ett segment från produkt beskrivningstexten. Se istället till att skapa sidbeskrivningar till dina produktsidor så presenterar Google länken in mer fördelaktigt. 

Väl inne på sidan handlar det mer om målgruppsanpassning, tydlighet och att ladda varumärket som såklart kommer påverka mycket inför köpbeslutet. Men det är ett ämne för en annan artikel. Det man skall vara medveten om är möjligheten att skapa ytterligare kontaktytor i formen av user generated content som en integrerad del av sidan. Även kringinformation kan i rätt sammanhang vara en bra kontaktyta. En länk från produktsidan till en artikel som ger bättre sammanhang och förståelse.
Kassan skall för konverterings ändamål hållas så enkel och tydlig som möjligt. Däremot kvittosidan efter genomfört köp går bra att anpassa för ett personligt budskap. 

Nästa viktiga kontaktpunkt som många missar är just orderbekräftelse och faktura. Här finns utrymme för såväl kommunikation och erbjudande som visar att ni tänkt till. Faktura är ett ovanligt tillfälle där uppåt 86% tillgodogör sig information eller erbjudanden enligt Postnord. Inte alla betallösningar erbjuder detta men Avarda och Billogram är exempel som klarar det. 

Sedan har vi leveransen. Förutom möjligheten att sticka ut med emballage väljer många framgångsrika e-handlare att skicka med extramaterial utöver beställningen. Allt från demoprodukter, små presenter till utskrivna tack / informationsmeddelanden. En utmärkt chans att vara kreativ med en fysisk kontaktpunk under ett annars så digitalt flöde. Tänk på att även följesedeln är en möjlighet att profilera er ytterligare. 

Men här slutar kontakten, eller? Efter order och leverans sker något annat viktigt i kundens resa vilket brukar kallas värdering. Både av produkt och tjänst. Så att automatisera ett utskick för att följa upp med ett tack, möjlighet att lämna feedback eller betyg och kontaktinformation till support kan göra stor skillnad. Så anpassa alla kontaktpunkterna, det är värt din tid. Skapar man ett enhetligt budskap där mänsklig tanke och omsorg speglas blir inte bara kunden nöjd utan mer motiverad till köp samt benägen att komma tillbaka. 

Om du är intresserad av en e-handelsplattform du själv kan anpassa utan mallar demonstrerar vi gärna för dig på e-commerce mässan Kista Stockholm 18-19 April detta år. Har ni frågor redan nu är det bara att kontakta oss. Vi delar gärna vår kunskap både om att hitta rätt e-handelsplattform, e-handelsstrategi, SEO eller marketing automation.

Tillbaka

Vill du veta mer om oss och vår plattform SiteSmartQ:

Boka en kostnadsfri demo nu!

PrimeQ, SiteSmart och VIEW Ledger blir ett bolag

Vi är glada över att idag kunna meddela att PrimeQ, SiteSmart och VIEW Ledger blir ett bolag och stä…

Effektivisera med Product Information Management – PIM

Ett stort sortiment produkter i din e-handel leder inte bara till stor möjlighet till försäljning ut…

Smart funktion konverterar mer

De flesta e-handlare pratar om konverteringsprocent och merköp men få vet vad som gör en besökare ti…

Apotek365 investerar för framtida tillväxt genom SiteSmart

Nätapoteket Apotek365, som startade sin verksamhet 2015, har beslutat att satsa på förbättrad digita…

Fråga specialisten om Google Ads

Vanliga frågor från e-handlare om annonsering via Google Ads

Ett nytt sätt för fackhandelskedjor att driva E-handel

Med e-handelsplattformen SiteSmartQ ökar både kedjecentralen och anslutna butiker sin digitala närva…

PrimeQ SiteSmart är tilldelade Nordiskt Tillväxtcertifikat av UC

​UC är Sveriges ledande affärs- och kreditinformations företag. Bolaget hjälper sina kunder att fatt…

Året med Corona har frammanat ny säljkanal för industriföretag

De beskrivs ofta som Sveriges ryggrad, och som sådana står de för en omfattande del av alla arbetsti…

SiteSmart Q - en gränslös e-handelsplattform

Det har utlovats mer muskler och ökad utvecklingstakt för att snabbt ta rygg på ledande aktörer. Ett…

Tidsstyrning av innehåll

- förenkla marknadsföring och skylta om i din e-handel med funktionerna i SiteSmartQ Singles day, mellandagsreor och såklart Black Friday. De mest hektiska dagarna för alla e-handlare s…

E-handelsnyheter och tips!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med information om vår e-handelsplattform. Följ oss så ger vi dig kunskap om hur du kan växla upp i din e-butik.

Huvudkontor Motala

Östra Hamngatan 3
591 37 Motala

Telefon: 0141-20 25 40
E-post » 
info@sitesmart.se

Kontor Stockholm

Torkel Knutssonsgatan 24
118 49 Stockholm

Växel: 077-551 01 00
E-post: » 
hej@primeq.se

Följ oss

» Linkedin
» Facebook
» Instagram

Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala av PrimeQ SiteSmart AB.
SiteSmart är en del av PrimeQ Koncernen med 115 anställda och en total omsättning av ca 165 miljoner.

Copyright © 2022 SiteSmart   |   » Sitemap