Pelle | Growth marketer UX
WCAG - Web content accessibility guidelines är en samling med riktlinjer för att öka tillgängligheten på internet för personer med olika nivåer av funktionsvariationer. Förmodligen tänker du nu att detta gäller inte min webbsida, jo det gör det. Med rätt byggd och optimerad websida ger WCAG dig en bättre grund till god SEO.
WCAG handlar om tillgänglighet på nätet för fler personer med funktionsvariationer. Det är en samling med riktlinjer som främst är fokuserade på att göra webbinnehåll såsom texter, bilder, videos, kod och taggning mer tillgängligt för alla användare. Det säkerställer att alla användare kan uppfatta, förstå, navigera och interagera med en webbplats och omfattar alla funktionsvariationer som kan påverka hur en användare upplever webbplatsen. En användare med exempelvis synsvårigheter ska kunna ta del av allt innehåll på sidorna genom att lyssna via en skärmuppläsare. Genom att erbjuda textalternativ för bilder eller videos ökar man tillgängligheten för fler användare och fler potentiella kunder.
I januari 2019 började lagen om tillgänglighet till digital offentlig service att gälla. I den lagen omfattades myndigheter, landsting och kommuner. Idag finns ännu ingen lag som kräver att din webbplats ska vara tillgänglighetsanpassad enligt WCAGS riktlinjer. Men även för dig som en privat aktör, finns en stor nytta i att satsa på en tillgänglig webb. Det både framtidssäkrar och stärker SEO samt ger konkurrensfördelar med en breddad marknad som i sin tur ger en ökad konvertering.
Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala. SiteSmart är en del av View Group med ca 800 anställda i Sverige, Norge och Finland med en total omsättning av närmare 1 miljard SEK.
Copyright © 2023 SiteSmart