Publicerad 18 nov 2019

Black week och cyber monday - hur säljer du smartast?

Liksom Halloween är Black Friday en företeelse som vi i Sverige hämtat från USA. Idag är detta ett fenomen som kanske främst är förknippad med en köp- och säljfest av stora format! Fredagen har för många blivit en hel vecka - black week. De flesta e-handlare hakar på men med leveransproblem och dålig lönsamhet som följd. Hur undviker du detta?

Kaos är att vänta

I år förväntas näthandeln att öka med runt 20 procent jämfört mot förra året. Black Friday har sedan 2013 ökat varje år med stora steg och även i år väntas nya rekord. Det är dock inte bara uppsida med denna dag eller vecka som kolliderar med julhandeln och kapar lönsamheten för många. Det skapar allt som oftas även leveransproblem som kan leda till dåliga recensioner och minskad försäljning på sikt. 

Sälj smart 

Som e-handlare kan du idag inte välja att avstå denna försäljningens högtid. Vad kan du då göra för att undvika nedsidan och dra nytta av dessa fantastiska säljdagar. Vi kan ge dig några enkla tips: 

  • Planera nog och var ute i god tid 
  • Informera tydligt om leveranstider och andra villkorsförändringar. 
  • Rea inte hela ditt sortiment samtidigt. Välj ut delar där du kan bli av med “hyllvärmare” och sätt de högsta rabatterna på dessa produkter. 
  • Tidsstyr dina kampanjer. Rea utvalda produkter och byt kampanj timma för timma. På så sätt sprider du risken för slutförsäljning eller stora restlager om kampanjen misslyckas. Du lockar även till återbesök för att se vad som dyker upp härnäst i din shop. 
  • Merförsäljning fungerar utmärk dessa dagar. “Smyghöj” din gräns för fraktfritt och få besökaren att lägga till extra varor. Det kan vara produkter till små belopp, hög marginal och låg rabatt. På så sätt ökar du din lönsamhet. 

Tjuvstarta rean 

Till nästa år kan vi ge dig tipset att tjuvstarta din rea några veckor innan Black Friday och trappa upp dina erbjudande. Folk är ofta ute och “fönstershoppar” innan den stora säljfesten och du har då möjlighet att sälja till dem som inte vågar chansa på slutförsäljning. Du minskar även trycket på paketering och transport.

Hur du kan arbeta och genomföra kampanjer beror till stor del på hur din e-handelsplattform hanterar utmaningen. Rätt plattform gör jobbet enkelt. Det finns självklart mycket mer att lära om rea och e-handel, har du frågor är du välkommen att kontakta oss. 

Med SiteSmart E-handel kan du vara kreativ när det kommer till utformning och tidsstyrning av kampanjer.

Sökmotoroptimering - ärlig som ger resultat

Många erbjuder SEO sökmotoroptimering som tjänst men hur många är det som verkligen levererar? Vad ska du som beställare förvänta dig, hur genomförs…

Black week och cyber monday - hur säljer du smartast?

Liksom Halloween är Black Friday en företeelse som vi i Sverige hämtat från USA. Idag är detta ett fenomen som kanske främst är förk…

Billigare Google Ads med landningssidor av hög kvalitet

Du har stora möjligheter att själv påverka dina annonsers position, exponering och klickpris. Kort beskrivet så matchas aktuella annonser vid…

Space Management Online – Effektiv e-handel

Från entrén till kassan i den fysiska butiken - har den vakna handlaren en plan för vilka produkter som ska exponeras extra, liksom var, hur och a…

Nyheter i SiteSmart 5.5 – Smarta Nyhetsbrev

En av nyheterna i sommarens versionsuppdatering till SiteSmart 5.5 - är API-kopplingen mot Mailgun. Detta innebär att våra kunder får tillgång till den senaste teknike…

ÖKAD FÖRSÄLJNING MED ÖKAD KONTAKT!

Inom e-handel saknas den naturliga kontaktyta man finner inom traditionell handel. Det är därför extra viktigt att tänka över de möjligheter man har. För affärer när dem är som bäst …

UGC, USER GENERATED CONTENT

Låt era användare skapa och dela innehåll. Säljdrivande innehåll till er sida genererad av användare, det är UGC (User Generated Content). Dett…

MOBILANPASSA DIN E-HANDEL, PÅ RIKTIGT!

Anpassa för användaren, inte tekniken. Med ständigt ökande mobila besökare är responsiv webb ett givet val för ny design på företagets sid…

E-handelsleverantörer underkänner sig själva

Många e-handelsplattformar utger sig för att vara flexibla - och marknadsför sig även som mångsidiga CMS/publiceringsverktyg. Alltså ett verktyg för att skapa …

Konverteringsoptimering!
Det är inte vi som hittat på den nonchalanta benämningen...

(Vi kan GDBTKPEMV eller “Gör-din-besökare-till-kund-på-effektivast-möjliga-vis”)
Fyller du i formuläret nedan och skickar så har vi lyckats leva som vi lär :)

Fler nyheter?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med information om oss, vår e-handelsplattform och fantastiska publiceringsverktyg.

Välkommen till e-handelsbyrån på fina gatan (Motala) endast ett stenkast från hamnen - 58°53`50.2"N, 15°04`01.1"E
Jodå, vi har ett kontor vid Stureplan i Stockholm också men det är i den lagom stora sjöstaden vid Vättern som vi har vårt huvudkontor.

UTVECKLING & SUPPORT
Östra Hamngatan 3, Motala

Telefon: 0141-20 25 40
E-post » info@sitesmart.se

MARKNAD & FÖRSÄLJNING
Birger Jarlsgatan 41, 2 tr, Stockholm

Telefon: 073-529 55 16
E-post: sales@sitesmart.se

Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala av MediaVault International AB.
Copyright © 2019 SiteSmart