Black week och cyber monday - hur säljer du smartast?

Liksom Halloween är Black Friday en företeelse som vi i Sverige hämtat från USA. Idag är detta ett fenomen som kanske främst är förknippad med en köp- och säljfest av stora format! Fredagen har för många blivit en hel vecka - black week. De flesta e-handlare hakar på men med leveransproblem och dålig lönsamhet som följd. Hur undviker du detta?

Kaos är att vänta

I år förväntas näthandeln att öka med runt 20 procent jämfört mot förra året. Black Friday har sedan 2013 ökat varje år med stora steg och även i år väntas nya rekord. Det är dock inte bara uppsida med denna dag eller vecka som kolliderar med julhandeln och kapar lönsamheten för många. Det skapar allt som oftas även leveransproblem som kan leda till dåliga recensioner och minskad försäljning på sikt. 

Sälj smart 

Som e-handlare kan du idag inte välja att avstå denna försäljningens högtid. Vad kan du då göra för att undvika nedsidan och dra nytta av dessa fantastiska säljdagar. Vi kan ge dig några enkla tips: 

  • Planera nog och var ute i god tid 
  • Informera tydligt om leveranstider och andra villkorsförändringar. 
  • Rea inte hela ditt sortiment samtidigt. Välj ut delar där du kan bli av med “hyllvärmare” och sätt de högsta rabatterna på dessa produkter. 
  • Tidsstyr dina kampanjer. Rea utvalda produkter och byt kampanj timma för timma. På så sätt sprider du risken för slutförsäljning eller stora restlager om kampanjen misslyckas. Du lockar även till återbesök för att se vad som dyker upp härnäst i din shop. 
  • Merförsäljning fungerar utmärk dessa dagar. “Smyghöj” din gräns för fraktfritt och få besökaren att lägga till extra varor. Det kan vara produkter till små belopp, hög marginal och låg rabatt. På så sätt ökar du din lönsamhet. 

Tjuvstarta rean 

Till nästa år kan vi ge dig tipset att tjuvstarta din rea några veckor innan Black Friday och trappa upp dina erbjudande. Folk är ofta ute och “fönstershoppar” innan den stora säljfesten och du har då möjlighet att sälja till dem som inte vågar chansa på slutförsäljning. Du minskar även trycket på paketering och transport.

Hur du kan arbeta och genomföra kampanjer beror till stor del på hur din e-handelsplattform hanterar utmaningen. Rätt plattform gör jobbet enkelt. Det finns självklart mycket mer att lära om rea och e-handel, har du frågor är du välkommen att kontakta oss. 

Med SiteSmart E-handel kan du vara kreativ när det kommer till utformning och tidsstyrning av kampanjer.

Tillbaka

Vill du veta mer om oss och vår plattform SiteSmartQ:

Boka en kostnadsfri demo nu!

SiteSmart Q - en gränslös e-handelsplattform

Det har utlovats mer muskler och ökad utvecklingstakt för att snabbt ta rygg på ledande aktörer. Ett…

Året med Corona har frammanat ny säljkanal för industriföretag

De beskrivs ofta som Sveriges ryggrad, och som sådana står de för en omfattande del av alla arbetsti…

Nya momsregler för internationell e-handel

SiteSmartQ utvecklas och är väl förberedd för att svara upp mot nya Eu-direktiv. Som ett led i EU:s arbete att modernisera momssystemet har nya momsregler som gäller distanshandel a…

UGC, USER GENERATED CONTENT

Låt era användare skapa och dela innehåll. Säljdrivande innehåll till er sida genererad av användare, det är UGC (User Generated Content). Dett…

SiteSmart växlar upp och accelererar

Sedan 20 april i år ingår SiteSmart som ett fristående bolag i PrimeQ-koncernen. SiteSmart är i en expansiv utvecklingsfas där samgående…

Ny stark delägare i SiteSmart bra för våra kunder

PrimeQ Outsourcing AB förvärvar 51 % av MediaVault International AB inklusive varumärket Sitesmart®

Ny mjukvaru finansiering underlättar för e-handlare att växla upp

Många av näthandelns aktörer står inför beslutet byta ut sina nuvarande e-handelsplattformar. Ett byte till ett system som klarar dagens, tillika fr…

Billigare Google Ads med landningssidor av hög kvalitet

Du har stora möjligheter att själv påverka dina annonsers position, exponering och klickpris. Kort beskrivet så matchas aktuella annonser vid…

Nyheter i SiteSmart 5.5 – Smarta Nyhetsbrev

En av nyheterna i sommarens versionsuppdatering till SiteSmart 5.5 - är API-kopplingen mot Mailgun. Detta innebär att våra kunder får tillgång till den senaste teknike…

MOBILANPASSA DIN E-HANDEL, PÅ RIKTIGT!

Anpassa för användaren, inte tekniken. Med ständigt ökande mobila besökare är responsiv webb ett givet val för ny design på företagets sid…

E-handelsnyheter och tips!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med information om vår e-handelsplattform. Följ oss så ger vi dig kunskap om hur du kan växla upp i din e-butik.

Huvudkontor Motala

Östra Hamngatan 3
591 37 Motala

Telefon: 0141-20 25 40
E-post » 
info@sitesmart.se

Kontor Stockholm

Torkel Knutssonsgatan 24
118 49 Stockholm

Växel: 077-551 01 00
E-post: » 
hej@primeq.se

Följ oss

» Linkedin
» Facebook
» Instagram

Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala av PrimeQ SiteSmart AB.
SiteSmart är en del av PrimeQ Koncernen med en total omsättning av ca 140 miljoner.

Copyright © 2021 SiteSmart   |   » Sitemap