Meny

   Support

Varför är SEO viktigt?

Maximera din närvaro online med SEO I dagens digitala värld är SEO (sökmotoroptimering) en avgörande faktor för att driva en framgångsrik e-handel. Med rätt strategi och verktyg kan din webbplats synlighet öka markant. Har du funderat över vad SEO egentligen innebär och vad det skulle betyda för dig? Vi rätar ut dina frågetecken och berättar kort om varför vi anser att SEO är vägen att gå för en ökad försäljning.

Bakgrunden till SEO

SEO eller sökmotoroptimering som det egentligen heter har utvecklats i takt med tillväxten av internet och sökmotorerna. SEO tog sina första steg under mitten av nittiotalet när de första sökmotorerna Yahoo och AltaVista började dyka upp. Då hade sökmotorerna lite enklare algoritmer jämförelsevis med idag och det var ett stort fokus på dina nyckelord. Idag ser det lite annorlunda ut, Google har 95% i marknadsandelar i Sverige och dess algoritmer för att presentera ett relevant sökresultat är betydligt mer avancerade.

Vad är egentligen SEO?

SEO är nyckeln till att synas och sticka ut online. Genom att anpassa din webbplats och dess innehåll för sökmotorer som Google, kan du nå högre placeringar i sökresultaten och attrahera mer trafik. SEO kan för enkelhetens skull delas upp i On-page och Off-page.

On-page SEO är en viktig del för att förbättra din synlighet i sökresultaten. Genom att optimera innehåll, struktur och laddningstid på din webbsida, samt använda relevanta sökord och meta-tags, kan du öka chansen att ranka högre. Det handlar också om att optimera interna länkar, använda rubriker och strukturerad data på rätt sätt samt se till att webbplatsen är mobilvänlig. På så sätt förbättrar du inte bara synligheten utan också dina besökares användarupplevelse.

Off-page SEO handlar om att påverka din ranking utanför webbplatsen. Det innebär att bygga högkvalitativa länkar från andra webbplatser till din egen. Det kan göras genom att skapa delningsvärt innehåll, samarbeta med influensers, använda sociala medier och delta i gästbloggning. Off-page SEO handlar också om att bygga upp ett positivt online-rykte genom att vara aktiv på forum och sociala kanaler, få recensioner och betyg, samt vara närvarande på relevanta platser online. Genom att arbeta med off-page SEO ökar du din auktoritet och trovärdighet, vilket kan leda till bättre rankingar och mer trafik till din webbplats.

Även Google är den mest populära sökmotorn i Sverige, kan det vara viktigt att även ta hänsyn till andra sökmotorer beroende på din målgrupp och geografiska område. Till skillnad från SEM (sökmotormarknadsföring) är SEO en organisk metod, vilket innebär att det inte involverar någon betald annonsering för att hamna högst upp i sökresultatet.

Sökordsanalys är grunden till en lyckad SEO

Det kanske kännas lite överväldigande och svårt att veta i vilken ände du ska börja men vi rekommenderar dig först och främst att utveckla en strategi där du identifierar dina mål. Vad är det du vill uppnå med ditt SEO arbete. Ta första steget med en djupgående sökordsanalys. Vi kan kortfattat säga att en väl utförd sökordsanalys är grunden för att ditt SEO arbete ska lyckas och att du ska synas på de ord som har en bra sökvolym och relevans som leder in rätt trafik. Är du exempelvis i en bransch där ett ord har en bred mening och kan leda in besökare som egentligen är ute efter något annat. Då kommer din avvisningsfrekvens sticka i väg och du kommer ha svårare att bibehålla bra positioner i Googles sökresultat. Ta exempelvis varumärket Michael Kors som är en stor tillverkare av både väskor, smycken och kläder. Då är det av högsta vikt att i dina texter och rubriker har med just ”Michael Kors väskor” för att undvika att få in trafik som egentligen är ute efter smycken från Michael Kors.

Är du säker på just de ord som du valt har bäst sökvolym eller har du valt de som du anser låter lite finare? Ta exempelvis ord som rörmokare och VS tekniker där kanske du hade föredragit VS tekniker då det kan uppfattas lite bättre. Men om vi tittar på vad personer egentligen söker på kan vi tydligt se att rörmokare har över 8 000 i sökvolym per månad medan VS tekniker har runt 300.

Så ge dig själv en konkurrenskraftig fördel med en bättre digital synlighet. Läs mer och kontakta oss om du vill veta mer om vad vi kan göra för dig och din e-handel!

Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala. SiteSmart är en del av View Group med ca 800 anställda i Sverige, Norge och Finland med en total omsättning av närmare 1 miljard SEK.
Copyright © 2023 SiteSmart

     

Kontakta oss

 Östra Hamngatan 3 591 37 Motala

SiteSmart – a part of VIEW Group